September 27, 2012

beware


Karma. Tak percaya? Then u should

Contoh. 

Ada seorang penunggang perempuan dan juga pemboncengnya. Menunggang kudanya dengan penuh berhemah dan berhati-hati dijalan raya untuk ke destinasi yang ingin ditujunya. Lalu, dipintas oleh dua buah motor. 
Dua-dua motor ini dimana jantina penunggang dan pemboncengnya sama dengan adik lelaki penunggang perempuan ini. Salah seorang pemboncengnya menyangkutkan stick hoki di belakang; dimana diletakkannya didalam beg galasnya. 

Dan mereka berempat bersepakat untuk memperasapkan penunggang perempuan itu. Mungkin mereka pakai diesel, oleh sebab itu asapnya membuak-buak banyaknya tidak terkata. 
Sehingga tumpah ke ladang gandum dan jadilah cococrunch! 

Oleh yang demikian, penunggangan penunggang perempuan ini tergendala sebentar dek penangan jerebu teruk sebentar tadi. 
Dan sebagai perempuan yang amat berprinsip dan tekal, tidaklah dia emo-emo contohnya seperti memaki hamun orang itu kembali sehinggakan orang kiri kanan nampak seperti dia bercakap sorang-sorang macam yang kita semua selalu nampak bila jalan pemandu kereta diganggu oleh kelambatan kuda yang tidak berkuasa kuda tatkala menyusuri jalan raya. Hamboih kemain! 

Dan dia Cuma bilang dalam hati. 
Takpe. Aku rider. Kau pun rider. Kau mesti tahu sakit eksiden tu cemana kan. 

Begitu tekalnya dia sehingga keluar kata-kata seperti itu. Tak sampai dua minit, ada penunggang scrambler seramai tiga orang memintas penunggang perempuan tadi dan tak sampai satu minit pula pembonceng penunggang perempuan itu ternampak penunggang motor yang menghasilkan jerebu sebentar tadi dimaki hamun oleh penunggang scrambler dek stick hokinya menghalang trafik penunggang-penunggang yang lain.
Amazing right? Seolah-olah mereka dimarahi bagi pihak penunggang perempuan itu.

Walaupun penunggang motor itu tidak eksiden seperti yang diminta oleh penunggang perempuan itu tadi, tapi dia telah dibalas. 
Kaw-kaw punya weh macam minum kopi pekat tengah malam semata-mata untuk kau stay up buat assignment yang sudah due date. Wuhuuuuuu. 

Maksudnya disini aku nak bagitahu yang doa orang yang teraniya itu akan dimakbulkan. Lambat atau cepat. Teruk atau tidak. 
Dan aku namakan ini, karma.
So, beware.