December 07, 2009

KALAU


kalau boleh
aku mahukan waktu aku kecil
bebas berlari
ke sana ke mari
tanpa rasa ragu tentang bahaya
derita
yang aku tahu
keseronokan
bermain basikal roda tiga
layang layang yang terbang di udara
buat aku nak ikut terbang
bila lapar makan bersuap
tidak perlu
keluar bekerja
membanting tulang
mencari duit untuk sesuap nasi
tu bukan kerja aku
bila ngantuk tidur bertepuk
tidak perlu bersusah susah kibas katil
bila terjaga mandinya bersiram
tak perlu
bangun pagi masak air
untuk letak kat baldi
mandi air panas
tu kerja mak
segalanya indah
di mata sang kanak kanak
hidup di layan bagai tuan puteri
seronok sangat
jika dapat kembali
ke zaman kanak kanak
tapi
dalam hidup
takkan ade istilah 'kalau'
apa yang berjalan
terus berlari
tidak akan berhenti
malahan memecut
sehingga ianya jumpa
garisan penamat
yang tiada bermata